کد مطلب:231636 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:203

از کتاب طلاق
1- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در پاسخ سؤالات من فرمود:

علت اینكه شهادت زنان در مورد رؤیت هلال و طلاق مورد پذیرش نیست از این جهت است كه آنها در دیدن ماه دقت و توجه ندارند، و در مورد طلاق نیز ممكن است از زنان طرفداری كنند، برای همین جهت شهادت آنها قبول نیست، مگر در جاهائی كه ضرورت اقتضاء كند: مثل شهادت قابله كه مورد قبول است.

و هم چنین شهادت اهل كتاب در صورتی كه دیگری برای شهادت نباشد، در قرآن مجید نیز آمده كه دو نفر عادل از شما مسلمانان و یا دو نفر دیگر از غیر شما مسلمانان باید در مورد محل اختلاف شهادت بدهند، و همین طور است شهادت كودكان در موضوع قتل در صورتی كه كسی نباشد شهادت بدهد.

2- و نیز محمد بن سنان گوید: حضرت رضا (ع) فرمود: علت اینكه سه طلاق مقرر شده این است كه اگر مردی زن خود را بار اول طلاق داد، ممكن است بار دیگر با هم سازش كنند و با هم زندگی مجددی برقرار كنند، و گاهی می شود كه مرد و زنی با همدیگر نزاع دارند و در حال غضب از هم جدا می گردند، و بعد از چندی خشم و غضب آنها برطرف شده و با هم آشتی می كنند، و باز برای اینكه زنان را وادار به اطاعت از شوهران كند و آنها را از معصیت بازدارد.



[ صفحه 697]



3- حسن بن علی بن فضال گوید: از حضرت رضا (ع) پرسیدم چرا زنی پس از سه طلاق گفتن نمی تواند با شوهر خود، ازدواج كند تا آنگاه كه با مرد دیگری ازدواج نماید.

فرمود: خداوند متعال دو بار طلاق اذن داده و فرموده: «الطلاق مرتان فامساك بمعروف أو تسریح باحسان» كه تسریح به احسان در طلاق سوم است، و چون خداوند متعال طلاق را مكروه می داند لذا در مرتبه سوم حرام فرموده و زن برای شوهر اول حلال نیست مگر اینكه با مرد دیگری ازدواج كند، تا مردم طلاق را سبك نشمارند و زنان را اذیت نكنند.



[ صفحه 698]